Innholdsfortegnelse
Den store guiden til søkemotoroptimalisering!
Hva er SEO?
Søkemotoroptimalisering, eller SEO som er en forkortelse av det engelske Search Engine Optimization, er en uhyre viktig faktor for vellykket markedsføring i søkemotorer som Google, Bing eller Yahoo. SEO uttales [ess-e-o].
En annen viktig faktor er søkemotormarkedsføring, eller SEM (Search Engine Marketing).
Hovedformålet med SEO er å bli synlig på nett så du blir funnet av nye kunder, få mer trafikk og gjør flere salg.
For å få til det må man skape tillit hos søkemotorene ved å ta forskjellige grep på og utenfor siden. Det å være i forkant av dine konkurrenter, selv om de sannsynligvis også optimaliserer sidene sine for søkemotorer allerede, vil alltid være et fortrinn.
Man kan også si det på denne måten:
Søkemotoroptimalisering er det man gjør på en nettside for å overbevise søkemotorene, primært Google, at en nettside fortjener å komme høyt opp i søkeresultatene og indeksere raskt.
Hvis det fortsatt virker litt gresk vil jeg forklare mer om hva SEO er lenger ned. Skriv gjerne en kommentar hvis det er noe som er uklart.
Hva er forskjellen på SEO og SEM?
Begge handler om å skaffe mer trafikk til siden din, men det er en liten forskjell.
I dette eksempelet fra Google sin SERP ser man enkelt hva som er de vanlige søkeresultatene (indeksert og gratis) og hva som er betalt. SERP står forresten for Search Engine Result Page og er en hyppig brukt terminologi blant digitale markedsførere. SERP’en er rett og slett den siden Google viser med resultater etter et søk og heter søkeresultatside på norsk.
Mens man med betalt annonsering (SEM) kjøper seg plasser høyere opp i en søkemotor eller får sponsete innlegg på siden, går søkemotoroptimalisering (SEO) på at man forbedrer den ubetalte, gratis trafikken ved å komme høyt opp på Google.
Dette kalles organisk trafikk.
Altså:
Søkemotoroptimalisering (SEO) = Tilrettelegging av nettsider for å sikre rask indeksering i søkemotorer via organisk gratis-trafikk og gjøre den attraktiv for leserne. Ubetalt.
Søkemotormarkedsføring (SEM) = Annonsering av nettstedet i søkemotorer. Kjøp av plasser med Google Adwords ved bruk av blant annet PPC (Pay Per Click) kampanjer. Betalt søk.
SEO er også regnet som viktigere enn SEM, så sørg for at det er på plass først.
Hvordan bli synlig på nett?
Det å være synlig i søk og dermed få mer trafikk er det samme som å rangere høyt i for eksempel Google med nøye utvalgte nøkkelord. Det gjelder å ranke for nøkkelord mange søker på hver måned. Det hjelper lite å ligge på første plass på ord ingen søker på.
Husk at over 65% av all trafikk på norske nettsider kommer fra søk og av disse står Google for omtrent 95%. Som du skjønner er det å være synlig i søkemotorene fortsatt svært viktig i en markedsføringsstrategi enten man er affiliate, blogger, bedriftseier eller driver en nettbutikk.
Faktisk viser det seg at de som ligger på plassene 1 til 3 på toppen av første søkeresultatside har mye høyere sannsynlighet for at folk klikker på linken enn om man er lenger ned. Ligger man på side to og utover minsker klikkraten betraktelig.
For å få til dette må man på best mulig måte tilrettelegge sidene for å føye seg etter de retningslinjer en søkemotor har for innhold, brukervennlighet og kvalitet. Reglene har blitt strengere de siste årene og Google gjør mye for at man skal slippe å få dårlige sider som ikke egentlig svarer på det man leter etter i søkeresultatene.
Etisk og uetisk SEO
For noen år siden var det kun spesielt interesserte og de som jobbet med SEO som visste hva SEO var. Det er for så vidt ikke noe nytt og man begynte med dette på nittitallet, men det er kanskje enda viktigere enn før å ha et forhold til dette begrepet.
Tidligere fantes det en haug uetiske taktikker folk brukte for å rangere høyest mulig. Dette gjorde man ved å kjøpe seg trafikk, kjøpe hauger av backlinks og stappe søkeord i tekster (keyword stuffing).
Dette ble omtalt som «Black-hat SEO» og disse metodene fungerer ikke lenger særlig bra. Ved å bruke dem nå til dags risikerer man å bli straffet av Google med lave rangeringer eller å ikke bli indeksert i det hele tatt.
Motstykket til de uetiske metodene, altså de ærlige metodene som har lengre levetid og man ikke blir straffet for, kalles for «White-hat SEO». I hovedsak går det på at høyt kvalitetsinnhold, brukervennlighet, kvalitets-backlinks og innhold med stor nytteverdi lønner seg. Dette skaper tillitt hos Google og er noe de anbefaler selv.
Ikke bli fristet til å ta snarveier her!
Google jobber kontinuerlig med å oppdatere seg for å sikre at brukerne blir ledet til bra nettsider. Det er viktig å prøve å holde seg oppdatert på disse endringene, og det er ikke lenger en aktivitet som er forbeholdt noen få, men som alle som har en nettside de vil vise fram, bør ha kunnskap om.
Og det er ikke egentlig så veldig vanskelig.
Hvordan gjør man SEO?
Man kan gjøre SEO selv, eller sette ut jobben til et firma. Jeg anbefaler at man prøver å lære mye av det selv, men det er opp til deg og hva du har tid til. Jeg lærte alt jeg kan via dette nettkurset.
Søkemotorene har ikke for vane å røpe den store hemmeligheten med hvordan man klarer å kravle til topps i søkeresultatene, men de har ofte gitt ut en rekke dokumenter som beskriver god nettskikk og hva de ser på som kvalitet.
Jeg har tidligere skrevet om 9 faktorer Google bruker for å klassifisere kvalitet.
I tillegg til slik informasjon har jeg via erfaring opparbeidet meg en del kunnskap om hva som skal til for å lykkes med SEO, også det som Google ikke forteller.
SEO kan man igjen dele i tre hoveddeler:
1.Det som går på det rent tekniske på nettstedet. Som:
- Hastighet og mobilvennlighet er svært viktig.
- Overskrifter og sidetitler bør være fengende.
- Meta beskrivelse.
- sitemap.xml og Robots.txt
- Intern link struktur.
- Registrer nettstedet hos søkemotorene.
- Sideoppbygging med Om meg/oss og Privacy Policy.
- Fiks ødelagte lenker (døde / broken links). Finn dem her.
- Sjekk det tekniske med en validator.
2. Det som har med innholdet å gjøre:
- Identifisere hvilke nøkkelord (søkeord / keywords) man ønsker å bli funnet med og rangert på. Bruk disse når du skriver. Her er noen verktøy for å finne bra søkeord på engelsk og norsk.
- Presentere unikt innhold med høy kvalitet.
- Bruke bilder og video så mye som mulig.
- Antall ord man bruker på en side eller i en blogg post.
- Bruk av synonymer, eller tilsvarende ord, for å gjøre det lettere for søkemotoren å skjønne relevansen av en tekst. (LSI terms)
- Linker til eksterne og interne artikler.
3. De eksterne faktorene som:
- Hvor ofte et innlegg blir delt i sosiale medier.
- Antall kvalitets linker tilbake til siden.
- Kommentarer og engasjement på siden.
1 og 2 kalles også «On-site» SEO fordi det er tiltak man gjør på selve siden. 3 kalles «Off-site» SEO fordi det er noe som foregår utenfor nettstedet.
Ikke bli skremt av dette.
Selv om det kan være vanskelig å forstå alt dette hvis du er ny, er det i hvert fall viktig å implementere så mye som mulig og lære seg mer etter hvert. Hvert lite steg du tar er ett skritt videre mot å gå forbi de sidene du konkurrerer med etter hvert.
Jeg vil beskrive de forskjellige punktene i kommende artikler.
Hvordan finner man nøkkelord?
Nøkkelord, eller søkeord, er ryggraden i et hvert søk. Det er det folk skriver inn i søkefeltet i søkemotoren. Det kan godt bestå av flere ord eller setninger. Det er viktig å definere hvilke nøkkelord du vil at folk skal finne deg på.
Dette kalles søkeordsanalyse og gjøres enten med Google Keywordplanner (AdWords) som er gratis når du logger deg inn med Google kontoen din, eller andre sider og programmer. For engelske nøkkelord (keywords) bruker jeg Jaaxy.
Det viktigste med analysen er å finne søkeord som folk faktisk søker masse på samt finne ut av hvor mange konkurrerende sider som ligger på topp med akkurat de ordene. Akkurat det er litt kronglete med Google Keywordplanner og det finnes ikke mange bra verktøy på norsk. Et av de eneste bra verktøyene jeg har funnet som også støtter norsk søkeordsanalyse er KWFinder.
Man kan også bruke Google Instant som rett og slett er Google søkemotoren selv. Når du begynner å skrive i søkefeltet kommer det alltid opp en del forslag. Dette er de søkene som får flest søk så det kan gi deg visse ideer.
For en som tjener penger på affiliate provisjon, som meg, gjelder det å finne ut hvilke nøkkelord som får masse søk men som har såpass få sider som bruker de samme ordene. Dermed skriver man tekster rundt dette og prøver å kravle til topps i resultatene.
Her kan du lese mer om hvilke norske affiliate nettverk du bør være medlem av.
Hvordan lære mer?
Det finnes tonnevis med informasjon på nett! Man bør være litt skeptisk til hva man implementerer og pass på at man ikke bruker «Black-hat» metoder. Det gjør bare mer skade enn gagn. Spør meg gjerne om du lurer.
Ønsker du å lære alt fra A-Å om det å sette opp et synlig nettsted du kan tjene penger på, anbefaler jeg at du tar en titt på Wealthy Affiliates nettkurs.
Lykke til, og skriv spørsmål i kommentarfeltet under. 🙂
Hei Andreas!
Bra lesning!
Veldig viktig – Ikke start med design og arkitektur på de nye nettsidene før du har vært gjennom en nøkkelordsanalyse.
Takk LTB SEO. 🙂 Bra tips der! Nøkkelordsanalyse er alfa og omega for en vellykket SEO strategi på sider i oppstart og underveis.
Andreas
bra skrevet
Takk. 🙂