Er Amazon sitt affiliate program helt ute å kjøre?
Merverdiavgift og affiliate markedsføring!

Innholdsfortegnelse

Noen gode verktøy for søkeordsanalyse på norsk og engelsk.

Å utføre en søkeordsanalyse i forkant av en artikkelpublisering er viktig for en effektiv SEO strategi. Er det noe poeng å bruke tid på å skrive innhold som ikke kommer til å rangeres i søkemotorene og som heller ikke vil bli lest fordi ingen søker på det? Eller som faktisk rangeres høyt fordi det er lett å ranke, men ingen leter etter innhold med de valgte søkeordene? Egentlig ikke. Å kartlegge hvilke søkefraser lesere og potensielle kunder taster inn i søkefeltet er derfor viktig.

Artikkelen inneholder annonselenker – les forklaring helt nederst på siden.

Prøver man tjene ekstra penger, eller leve av blogging og affiliate markedsføring, er det smart å skrive innhold som hjelper folk og besvarer spørsmål de lurer på. Dermed får man mer trafikk, glede lesere og mulighetene til å tjene penger er tilstede. Ved å bruke for mange vanskelige ord og faguttrykk risikerer man å miste lesere i den målgruppen man vil nå.

Denne artikkelen handler om hvilke søkeordsverktøy som er effektive til denne bruken hvis du vil gjøre dette selv, og hvilke som er mine favoritter og hvorfor. Det er noen bra artikler som forklarer litt mer om hvorfor en bør gjøre søkeordsanalyse, som for eksempel denne.

For min del handler denne analysen enkelt og greit å kunne sjekke søkeordstatistikk opp mot hverandre før jeg skriver artikler. Altså:

Å finne søkeord og lengere søkesetninger som mange nok søker på (søkevolum) og uten altfor mange konkurrerende sider (konkurrentanalyse) som gjør det er enklere å rangere høyt på Google og andre søkemotorer. 

Det holder altså ikke bare å få listet opp en liste mulige søkeord å skrive om… hvordan kan man være sikker på at noen virkelig søker på nøkkelordene?

Utfordringen er norsk…

Søkeordsanalyse er noe enklere å utføre på engelsk enn norsk, og der de fleste verktøy støtter Engelsk er det ikke alltid mulig å søke etter norske søkeord og avgrense til oss geografisk. Min erfaring er også at disse verktøyene sliter litt med ‘long tail keywords’ på norsk – altså søkesetninger med flere ord.

Noen verktøy koster penger og andre ikke. De betalte løsningen er som regel bedre enn de som er gratis, men det er fint å kombinere litt forskjellige løsninger. De fleste verktøyene lar deg prøve dem gratis enten en periode eller med avgrenset funksjonalitet.

del_twitterdel_facebook

Her er mine favoritter og en liste over tjenester for søkeordsanalyse som fungerer. Noen betalte og en gratis. Har du noen andre forslag og favoritter så skriv en kommentar nederst! Jeg er interessert i å vite om andre bra løsninger.


1. KWFinder

KWFinder står for KeyWord Finder og befinner seg i en pakke med SEO tjenester levert av Mangools. Dette er løsningen jeg bruker aller mest nå for tiden. Hovedgrunnen er at det er enkelt å bruke og fungerer på norsk. Dessuten er det en kraftig pakke med mange tools som utvikles hele tiden.

Er man betalende kunde får man også tilgang til verktøy som SERPChecker, SERPWatcher, LinkMiner og SiteProfiler.

SERPChecker er et analyseverktøy for SERPen, altså Search Engine Result Page, eller søkeresultatsiden på Google. Du kan taste inn et søkeord på ønsket språk og få opp detaljert informasjon om hvilke sider som ranker for dette søkeordet, hvor enkelt det er å danke dem ut og data om deres domain authority, page authority, Facebook delinger, backlinks og mye mer.

SERP Wathcher gir deg informasjon om dine søkeord på dine sider går opp eller ned på Google rankingen. Du kan differensiere på mobil og desktop noe som kan variere kraftig.

LinkMiner hjelper deg med å kartlegge backlinkene til konkurrerende sider.

Nå har de også kommet med en ny tjeneste som heter SiteProfiler som analyserer nettsiden din og kommer opp med en bråte med statistikk og grafer som din egen backlink profil og domene autoritet.

Nå skled det litt ut her, siden denne artikkelen egentlig handler om søkeordsanalyse og ikke alt det andre, og det gjør man med selve KWFinder modulen. Man får opp tre felt: Ett der du skriver inn søkeordet du ønsker å starte med å få data på. Neste felt er Land og det siste språk. Bruk Norway og Norwegian i disse for å søke på norsk, naturlig nok. Man kan også velge å taste inn et domene for så å få opp en haug med forslag til nøkkelord derfra. Der pleier jeg taste inn konkurrerende sider.

KWFinder startvindu

KWFinder startvindu

Etter å ha klikket på Find Keywords, får du opp et nytt bilde med en liste over søkeord, trendgrafer, antall månedlige søk, Cost Per Click i Adwords, PPC og en vanskelighetsgrad. Vanskelighetsgraden de kaller Keyword SEO Difficulty er en skala fra grønn (lavt tall) til rødt (høyt tall), der jo lavere tall desto enklere er det å ranke for.

Resultatside

Resultatside

Du kan klikke deg videre og få opp enda flere forslag og sortere på de forskjellige dataene. Dette er et enkelt og bra verktøy og som sagt bra å bruke på norsk søkeordsanalyse. De har fortsatt mer data på engelske søkeord, men norsken kommer seg. Jeg har ikke brukt noen av de andre språkene selv om den tar de fleste andre språk.

Prøv KWFinder her for en 10 dagers gratis prøveperiode.

Oppsummering

Navn: KWFinder – The Ultimate Keyword Tool For SEO
Fra: Mangools
Positivt +: At den støtter norske søkeord! Kan avgrense søk til geografiske områder. Mange tjenester i pakken i tillegg til søkeordsanalyse.
Negativt -: Ikke så bra på lange søke setninger på norsk.
Kostnad: Basic koster $30 i måneden. Rabatt om man betaler årlig.
Språk: Engelsk, norsk, masse andre språk.


2. Morningscore

Morningscore er et SEO verktøy som enkelthet hjelper deg med diverse SEO oppgaver og sjekker siden din for problemer. Ved hjelp av små oppdrag og elementer av spill klatrer du opp stigen mot høyere Google Ranking og et bedre nettsted, skritt for skritt.

Morningscore har søkeordsanalyse og rank tracker og fungerer utmerket på norsk. Les min egen anmeldelse av Morningscore her.

Morningscore søkeordsanalyse

Prøv Morningscore her for en 14 dagers gratis prøveperiode.

Oppsummering

Navn: Morningscore SEO
Fra: Morningscore
Positivt +: Enkelt, lekent og oversiktlig. Støtter norsk søkeordsanalyse.
Negativt -: Ikke et superavansert verktøy.
Kostnad: 14 dager gratis. Deretter fra $65 i måneden. Rabatt om man betaler årlig.
Språk: Engelsk, norsk, masse andre språk.


3. Jaaxy

Jaaxy er en gammel favoritt og som fortsatt gjør en fantastisk jobb for søkeordsanalyse på engelsk. Den har nøyaktige data og er god på lange søkesetninger – Long Tail Keywords. Du får opp data på månedlige søk, estimert antall klikk om du ligger på førstesiden med dette nøkkelordet, en verdi på hvor mange andre nettsider som ranker for ordet/setningen, hvor enkelt det er å ranke for basert på konkurransen fra andre og en mulighet til å kjøpe et domenenavn direkte med søkeordet.

Sånn ser Jaaxy ut

Sånn ser Jaaxy ut

Jaaxy er laget av skaperne av Wealthy Affiliate siden de så nytten av å ha et eget bra søkeordsverktøy. Det er rett og slett utviklet av affiliate markedsførere for affiliate markedsførere. Verktøyet er perfekt for å finne din neste engelske nisje hvis du finner søkeord med mange søk og lav konkurranse.

Ulempen med dette fantastiske verktøyet er at den ikke tar norsk noe som gjør at jeg kun bruker den til engelske nisjesider.

Jaaxy er kanskje enda enklere enn KWFinder og har ikke så mye funksjonalitet, men du får gode svar på akkurat det du leter etter. Den har også et Site Rank verktøy der du kan følge med på om dine søkeord på dine sider hopper opp eller ned og et system for å finne affiliate programmer som passer søkeordet. Sistnevnte har jeg ikke funnet så stor nytte av.

Prøv Jaxxy her å få 30 gratissøk.

Oppsummering

Navn: Jaaxy – The Worlds Most Advanced Keyword Tool
Fra: Jaaxy / WA
Positivt +: Enkelt, oversiktlig og veldig på engelsk. Stort pluss for lange søkesetninger i forhold til andre løsninger. Ganske billig.
Negativt -: Ikke på norsk.
Kostnad: Basic koster $19 i måneden. Rabatt om man betaler årlig.
Språk: Engelsk


4. Google Søkeordsplanlegger

Mange bruker Google sin egen søkeordsplanlegger for å finne søkefraser og analysere konkurranse. Den største fordelen med denne løsningen er at den er helt gratis. Den er også knyttet opp mot Googles annonsenettverk som gjør at du kan «kjøpe» ord og setninger og lage reklamekampanjer for å komme over det organiske søkeresultatet i søkemotoren.

Denne støtter alle språk inkludert norsk. Jeg synes Google sine systemer ofte er litt kronglete å bruke, men de har blitt bedre i det siste på å lage forståelige brukergrensesnitt.

Jeg bruker forresten ofte Google søkemotoren selv for å finne nye søkeord å forske på. Dette gjør jeg enten i søkefeltet der jeg begynner på et ord og Google Instant, eller Autocomplete, fyller ut med det den tror man skal søke på. Det betyr at mange taster inn akkurat dette. Pass på å gjøre dette i inkognito mode i nettleseren så du slipper få opp egne tidligere søkeresultater. Finner jeg ord jeg ikke har tenkt på før pleier jeg å kjøre dem gjennom KWFinder (eller Jaaxy) for å sjekke konkurranse og månedlige søk.

Oppsummering

Navn: Google Søkeordsplanlegger / Google Keyword Planner
Fra: Google
Positivt +: Gratis. Kjøp av søkeord for å booste ranking. Også på norsk.
Negativt -: Litt vanskelig å komme i gang med.
Kostnad: Gratis å planlegge med, men koster å lage reklamekampanjer
Språk: Alle språk


5. Keyword Tool

Keyword Tool er også en bra tjeneste som støtter norsk. Den er litt dyr så jeg har ikke brukt den så mye. Det denne har som de andre ikke har er mulighet for å diferansiere nøkkelordsøk på Google, YouTube, Bing, Amazon, eBay, Google Play Store, Instagram og Twitter. Ganske kult egentlig.

Skriv gjerne en kommentar nederst om du er bruker av Keyword Tool og om det er verdt pengene. Jeg har hørt mye bra om det.

Her er en video om Keyword Tool:

Oppsummering

Navn: Keyword Tool
Fra: Key Tools Limited
Positivt +: Avansert og funker på norsk.
Negativt -: Nææ…. prisen?
Kostnad: Fra 70$ til 159$
Språk: Mange språk inkludert norsk


Min konklusjon er at det i skrivende stund er KWFinder som er det beste all-round søkeordsverktøyet siden det støttet norsk språk, er relativt billig og at man får med masse andre nyttige tools.

Verktøy for å finne søkeordvarianter og teste med

Man kan også bruke en del verktøy og tjenester som er gratis for å finne varianter av søkeord man kan teste om fungerer og bruke i tekstene. Varianter er det samme som synonymer og LSI søkeord. Dette er noen av de jeg selv bruker, selv om de funker best på engelsk:

  1. LSI Graph for nærliggende søkeord.
  2. Thesaurus.com for synonymer
  3. Google Instant og nederst i Google SERP etter søk

Answer The Public er en artig nettside på engelsk som gir deg tonnevis av ideer til spørsmålsstillinger og inspirasjon til setninger du kan bruke i bloggtekstene dine eller skrive artikler rundt.

Håper du lærte noe i dag. Jeg er som sagt fortsatt interessert i å få vite om andre bra søkeordsverktøy på norsk. Still gjerne spørsmål.

Er Amazon sitt affiliate program helt ute å kjøre?
Merverdiavgift og affiliate markedsføring!