Innholdsfortegnelse
Betalt trafikk som konverterer er nyttig å beherske.
Jeg liker aller best å få «gratis» organisk trafikk fra søkemotorene og finpusse sidene og artiklene mine med SEO teknikker for å klatre på Googles rangstige. Men det hersker ingen tvil om at betalte annonser i søkemotoren kan øke antall besøkende betraktelig, så dette må jeg se mer på. Betalt trafikk kalles i motsetning til SEO for SEM og står for Søkemotormarkedsføring.
I følge tjenesten iSpionage har Amazon.com et månedlig PPC (Pay Per Click) kampanje budsjett på mellom 5 og 14 millioner dollar og det er ikke småtteri!
Regnestykket er uhyre enkelt i mitt hode: Så lenge du får igjen mer i salgsinntekter enn du bruker på reklametjenester er det jo verdt det. Det er slik de store gjør det og det gjelder å finne denne balansen.
Bruker man 50 øre på reklame men selger for en krone, kan man likegodt bruke en halv million kroner og tjene 1 million. Man er selvfølgelig også avhengig av å ha en nettside som selger et produkt eller tjeneste for å tjene penger, ellers er det ingen vits å starte med betalt annonsering.
Jeg har forresten skrevet en liten oversikt over hva noen av ordene og utrykkene jeg bruker i denne teksten nederst hvis du ikke kjenner til begrepene.
Hvordan virker annonsering hos Google?
Jeg skal prøve forklare enkelt og grunnleggende hvordan annonsering og betalt trafikk fra søkemotoren Google fungerer. Er man helt ny kan det virke litt uoversiktlig og vanskelig, og jeg syns ikke Google er de flinkeste til å lage enkle og oversiktlige brukergrensesnitt på tjenestene sine.
- Når man vil markedsføre siden sin med en annonse i toppen av søkeresultatet må man gå til Google AdWords og starte en Kampanje. AdWords er gratis å logge seg inn på og titte rundt, man trenger bare en Gmail konto.
- Med en Kampanje velger man om annonsen er tenkt vist i bare søkemotoren, bare i Displaynettverket eller en miks av begge deler. Det er en drøss av andre innstillinger her også som budsjettstrategi og geografisk målretting. En Kampanje består ofte av flere Annonsegrupper.
- Deretter setter man opp en Annonsegruppe som man kan ha flere av. Men en annonsegruppe inneholder gjerne flere annonser som deler ett sett med søkeord.
- Så setter man opp en Annonse. En enkel tekstannonse, som vil dukke opp over søkeresultatene i Google, består av en overskrift på maks 60 tegn (to overskrifter med 30 tegn hver), en nettadresse og en beskrivelse på 80 tegn. Denne må sendes inn og godkjennes før den er aktiv.
- Deretter må man legge inn mellom 10-20 søkeord som man vil bli funnet på. Et søkeord kan bestå av flere ord og man kan bruke Google Keywordplanner/Søkeordplanlegger for å finne ut mer om hvor mange som søker på ordet i måneden og finne andre forslag.
- Søkeord har forskjellig popularitet og verdi og det koster forskjellig å få de vist. Google styrer dette selv ut ifra hvilket budsjett man har satt opp. Med en PPC kampanje betaler man for når noen klikker på annonsen.
- Har du en annonse beregnet bare på Displaynettverket kan det er også lurt å sette opp en Målgruppe som gjør at annonsen blir vist til en bestem gruppe interesserte folk.
På Kampanjenivå styrer man hvor mye man er villig til å bruke på annonsering hver dag. Dagsbudsjettet kan gå litt opp og ned, men det månedlige beløpet skal være stabilt. 20 kr dagen vil for eksempel bli 608 kr i måneden (20 kr x 30,4 dager = 608 kr).
Still gjerne spørsmål i kommentarfeltet eller skriv ned andre innspill. Jeg er absolutt ikke hundre prosent utlært på dette enda.
Mislykket forsøk tidligere
Jeg prøvde litt halvhjertet å kjøre noen betalte annonser på en av mine amerikanske nisje sider en tid tilbake. Jeg brukte ikke særlig mye tid på å skrive annonseteksten og det hele stoppet opp i Google AdWords sin godkjennelsesprosess.
De mente rett og slett at siden min hadde for mange utgående lenker og reklame på forsiden som gjorde at folk ville bli ledet raskt ut av siden. Jeg skal ikke legge skjul på at hele poenget med siden er å tjene penger på affiliate markedsføring, men jeg syns fortsatt siden har mye kvalitetsinnhold.
Jeg gjorde en del tilpasninger og rettet opp i det de sa, men det gikk likevel ikke. Så jeg ga litt opp og satser på den organiske trafikken i stedet, noe som går ganske bra.
Man skal huske på at selv om man betaler Google AdWords for å vise annonser er de fortsatt opptatt av kvalitet og har strenge retningslinjer for hvilke sider de vil lede folk inn på.
Nytt lavbudsjett-test
Som sagt er jeg nødt til å forstå gangen i betalt trafikk, så jeg prøvde på nytt for et par dager siden. Man blir ikke SEO ekspert uten å prøve å feile litt! Målet er å få flere konverteringer og følgere.
Denne gangen gikk jeg for denne norske siden du leser på nå, minegensjef.no. Målgruppen for denne siden er folk som er ute etter å finne jobb, finne deltidsjobb, jobbe hjemmefra, interessert i å tjene penger på nett, finne ut om det er mulig å tjene penger på internett, starte for seg selv og så videre. Uredde gründere som ikke er redde for å prøve noe nytt, sånn som jeg selv er.
Uansett…
Den første tekstannonsen min på norsk ble godkjent med en gang. Enten så syntes Google at siden min er innenfor retningslinjene, eller så er det hakket lettere å bli godkjent i Norge. Norsk SEO er i hvert fall mye enklere enn engelsk, uten sammenligning for øvrig.
Etter noen timer hadde tekstannonsen blitt vist 137 ganger og fått 3 klikk. 2,19% CTR var ikke kjempebra så enten må jeg justere teksten, eller så bedrer det seg etter hvert. Det er verdt å huske på at jeg ikke betaler for visninger her, bare klikk.
Hvis DU fant siden min tilfeldig gjennom en annonse, vil jeg gjerne høre om det og høre hva du søkte på!
Det blir spennende å se hvordan annonsen går, eller om jeg kommer til å stoppe den etter hvert. Det er ingen tvil om at skal man skal øke trafikken til en side og ikke å være avhengig av kun organiske treff må man betale litt, men det trenger ikke være mye penger.
Her er den lovte ordlisten med noen ord og begreper jeg bruker i denne artikkelen:
Ordliste og begreper
- Affilaite Marketing: Markedsføring av andres produkter og tjenester hvor man mottar kommisjoner (prosenter) ved salg. Les mer om det her.
- PPC: Enkelt forklart er PPC, Pay Per Click, en måte å betale for annonsering. Man betaler kun når noen klikker på annonsen, ringer eller man selger et produkt. Flere forskjellige muligheter og veldig vanlig markedsføringskanal på nett.
- Google AdWords: Der du setter opp annonser og betaler for visninger av reklame i søkemotorer og i reklamefelt. Her finner du også Søkeordsplanleggeren.
- Google AdSense: Hvis du vil tjene penger på din egen side ved å vise andres reklame gjør du det via AdSense.
- Google Displaynettverk: Systemet som viser annonsene en rekke steder som på nettsteder, i mobilapper, på Gmail kontoer og på Youtube. Omfatter 2 millioner nettsteder.
- CTR: Står for Click Through Rate. Prosentdelen av hvor mange som klikker seg inn på en vist annonse.
- SEO: Search Engine Optimization / Søkemotoroptimalisering. Grep man gjør med et nettsted og nettsider for å gjøre innholdet attraktivt for søkemotorene. Les mer in min artikkel «Hva er Søkemotoromptimaliserng/SEO».
- SEM: Search Engine Marketing. Internett markedsføring via søkemotorer. Går akkurat på dette, å betale for annonser og betale for trafikk gjennom f.eks. Google Adwords.
Organisk trafikk:
Del hvis du syns det var interessant. Takk.
Og status i dag er? Bare ute etter å skaffe meg erfaringer… Som nevnt i tidligere post: Veldig informativt og oppklarende innhold for en «newbee» som meg 😉
Nå har jeg lagt ut en post hvor det står litt om hvordan det gikk i 2016. November og desember var jo bra. Ihvertfall bedre enn i fjor. 🙂
Andreas